10 psychologische trucs om je e-commerce te verbeteren

psychologische trucs.png

Mensen handelen niet steeds 100% rationeel bij een aankoop. Ook bij e-commerce kan je psychologische trucs toepassen om je business te verbeteren. We zetten er 10 op een rijtje in dit artikel.

1) Zet de eerste stap.

Wek interesse op voor je product. Je kan de laatste uitgave van je software gratis laten uitproberen. Hiermee zeg je “het is zo goed dat ik dit gratis aanbied om eens uit te proberen”.

2) Moedig anticipatie aan. 

Grote firma’s doen een PR-stunt. Dit is niet pochen maar louter een psychologische truc. We noemen dit anticipatie, het gevoel van iets moois te kunnen krijgen in de toekomst. Het maakt kopers enthousiast om deel uit te maken van iets buitengewoons.

3) Speel in op het ego.

Een koper wil zich uniek voelen. Daarom moet je zijn of haar ego bespelen. Doe hem een aanbieding. Als ze voor de eerste maal je website bezoeken kan je een éénmalig aanbod doen van 25% reductie. Het punt is hen te belonen. Wie kan dit weerstaan?

4) Los problemen op.

Mensen kopen iets omdat ze een probleem willen oplossen. Soms houdt de aankoop een probleem in. Veel klanten zijn niet zeker het product te willen als ze het zien of voelen. Daarom moet je hen terugbetalen bij ongewilde aankopen. Ook het aanbod van gratis verzendingskosten haalt de meesten over de streep.

5) Zet de schaarsheid van je product in de verf.

Benadruk de schaarsheid; bv. “Er zijn maar 12 stuks meer”. Zo vertel je dat dit zeer gewild en populair is. Daar voeg je de tip aan toe om snel te handelen anders missen ze deze opportuniteit.

6) Promoot waarden.

Kopers krijgen een sterkere emotionele band met een merk als ze dezelfde waarden delen. Als je deze kant van je product benadrukt kan je op termijn de cirkel van loyale kopers vergroten.

7) Verwijs naar andere kopers.

Mensen kijken naar lijstjes met de bekendste merken. Ze willen weten wat trendy is en volgen de gewoonten van andere kopers. Bv. “Bekijk eens waarom dit item in 2017 een bestseller was!" De meeste kopers vallen voor deze truc omdat dit bewijst dat het om een kwaliteitsproduct gaat. Als je daar een bijhorende merkambassadeur aan toevoegt die het item promoot is er geen andere keus meer dan kopen.

8) Creëer een ingebeelde vijand.

Offer een doelgroep op om een nog belangrijkere groep te bereiken. In dit geval creëer je een ingebeelde vijand om de relatie met je primaire doelgroep te versterken. Bv. Schweppes benadrukt dat het een drankje is voor mannen, niet voor jongens. Als je gaat voor mannen van middelbare leeftijd moet je niet bang zijn om schoolkinderen te schofferen.

9) Laat zwaktes toe om voordelen te benadrukken.

Soms is het goed om een klein nadeel te vermelden als je daar een veel groter voordeel als contrast tegenover kan plaatsen. Bv. “Het kan wat duur zijn maar het is pure kwaliteit en elke cent waard.”

10) Last but not least: Hou het rationeel.

Sommige kopers kleven een rationele aanpak aan en verkiezen objectieve informatie. Laat hen statistieken zien waaruit blijkt dat je merk het meest kwalitatieve is. Hou het gewoon simpel en rationeel.  Zo blijkt het vermijden van psychologische spelletjes de meest productieve aanpak.

 


Bron:  Increasing Ecommerce Sales: 10 Psychological Tricks by Steven Wesley


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen