Retargeting: lok potentiële klanten terug naar je website!

Wat is retargeting?

Misschien heb je het al eens meegemaakt: Je bezoekt een website om je te informeren over een bepaald product of dienst. Wanneer je op Facebook of op een andere website komt, zie je plots reclame voor dat product. Wat een toeval! Waarschijnlijk heb je je al eens afgevraagd hoe ze dat doen.  Dit soms irritante verschijnsel heet retargeting

Retargeting zorgt voor meer zichtbaarheid voor je merk, en dit bij een doelgroep die reeds interesse toonde voor je product. Potentiële klanten worden uitgenodigd om terug te keren naar jouw website.  Dit nadat ze deze eerder verlaten hadden (slechts 2% van het webverkeer leidt tot conversies na het eerste bezoek).  Dat maakt het een zeer efficiënte manier van adverteren en dus een slimme manier om je budget te spenderen.

Retargeting is namelijk een vorm van adverteren met een hoge ROI.

Mensen worden na hun bezoek aan de website herinnert aan je product of dienst. Soms waren ze na hun eerste bezoek je product vergeten, of vonden ze de website niet meer terug. Indien ze twijfelden om het te kopen, kan een retargeted ad de potentiële klant misschien wel overtuigen. Via retargeting blijf je top of mind bij deze mensen.

Advertentie via e-mail, Facebook, ....png

 

Hoe werkt het precies?

Mensen krijgen op andere websites jouw banners of tekstlinks te zien na een eerder bezoek aan je website. Dit is mogelijk dankzij een koppeling tussen jouw website en het advertentienetwerk dat de advertenties serveert. Je stelt een retargeting pixel (stukje JavaScript) in op je webpagina die het webgedrag van de potentiële klant volgt, d.m.v. een cookie in hun browser. Op sites die ze later bezoeken (afhankelijk van met welke advertentienetwerkprovider je werkt), zal dan een advertentie voor jouw product te zien zijn. 

Retargeting kan bijvoorbeeld gemakkelijk via Facebook. Je kan ook, i.p.v. de pixel te gebruiken, zelf een lijst van contacten toevoegen die je wil retargeten. Bijvoorbeeld aan de hand van e-mailadressen die je hebt verzameld van potentiële klanten, al is deze manier wel omslachtiger dan de pixelmethode.

Waar dien je rekening mee te houden bij retargeting?

Wanneer je een webshop hebt, kan je misschien zien in je analytics dat bepaalde bezoekers iets hebben toegevoegd aan hun winkelmandje maar nog niet uitgecheckt hebben. Deze leads moeten worden opgevolgd. Zorg dat je retargeting ad een duidelijke call-to-action heeft om toch tot conversie over te gaan. Je kan via retargeting deze mensen een tijdelijke promo aanbieden om hen toch nog te verleiden, of bijvoorbeeld het product in kwestie in de banner tonen. Sommige gebruikers kunnen dit wel een beetje eng vinden en een soort van "Big Brother is watching you"-gevoel hebben.

Een vuistregel in de marketing is: zorg ervoor dat je klant je boodschap zeker 7 keer heeft gehoord om hem of haar te helpen beslissen. Je wil ook zeker niet overdrijven in het bestoken van een potentiële klant met je advertentie. Stel dat mensen daardoor een negatief beeld krijgen van je bedrijf.  Misschien heeft iemand ondertussen ook al je product gekocht. Dan heeft het zeker geen zin om je product nog te adverteren richting hen. Retargeting kan dan zelfs een omgekeerd effect hebben. Dit is te voorkomen met de juiste instellingen, combinaties van regels en pixels, aantal of duur van vertoningen en websites te selecteren waarop je wel of juist niet wil worden vertoond. Zo moet je bijvoorbeeld mensen die aan het kijken zijn om een reis te boeken meteen retargeten, bij luxegoederen is het best om even te wachten. Afhankelijk van wat voor product het betreft, heb je een andere retargeting strategie nodig.

Probeer je in te leven in de customer's journey: welk proces doorloopt de (potentiële) klant om tot een aankoopbeslissing van dergelijk product te komen?

Retargeting via sociale media?

Zoals reeds duidelijk is gemaakt, kan retargeting via sociale media. Het voordeel van sociale media is dat mensen kunnen in interactie gaan met de advertentie. Ze kunnen ook zien van welke pagina de ad afkomstig is, wat zorgt voor meer transparantie en dus betrouwbaarder overkomt. 

Retargeting als deel van een bredere marketingstrategie

Retargeting doe je best in combinatie met andere vormen van marketing, zodat je zoveel mogelijk potentiële klanten bereikt. Retargeting gaat enkel om mensen die reeds interesse toonden te overtuigen tot conversies, je moet andere vormen van marketing gebruiken om die interesse eerst op te wekken en mensen een eerste keer richting je site te drijven. Je verschillende manieren van adverteren moeten elkaar dus aanvullen, binnen een digitale strategie. Een goeie combinatie kan zelfs tot 50% meer doen verkopen volgens Google! 

PS: Ben je na dit artikel benieuwd welke bedrijven retargeting toepassen op jou? http://whoisretargeting.me/ is een handige site om dit na te gaan. Wil je dat dit niet langer gebeurt? Surf naar http://optout.aboutads.info/ om je af te melden.


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen