Social Media Trends voor 2018

Social Media Trends 2018.png

Terugblik voorspellingen 2017

Vorig jaar schreven we een artikel over welke social media trends 2017 zou brengen. Onze voorspellingen zaten er niet zo ver van. Het is duidelijk dat video hot is, Instagram is blijven groeien en Twitter het moeilijk heeftPaid advertising wordt steeds belangrijker omdat het organisch bereik daalt. Het is moeilijk om te achterhalen in hoeverre sociale media is geïntegreerd in bedrijven. Misschien kan je daar zelf op antwoorden? In hoeverre gebruik jij sociale media in je bedrijf? Hoe is dit doorheen de laatste jaren geëvolueerd? Workplace, het werkinstrument van Facebook, is nog niet zo heel lang opengesteld voor het brede publiek en is dus iets om blijven in de gaten te houden voor 2018.

We bespreken 5 algemene trends voor sociale media marketing in 2018 en hoe de toekomst er voor de belangrijkste sociale netwerken uitziet.

5 trends voor sociale media in 2018

  • Bots

We schreven eerder al een artikel over Messenger bots waarin we het toenemende belang van bots besproken hebben. Chatbots zullen customer service sneller en eenvoudiger maken. Bedrijven die de kracht van chatbots gebruiken voor klantenservice, zullen als winnaar uit de bus komen. Artificiële intelligentie is zijn intrede aan het doen in social media marketing en bots zijn daar hét voorbeeld van. Bots zullen ervoor zorgen dat we steeds minder verschillende apps zullen nodig hebben, aangezien het hele verkoop- en inkoopproces in apps als Messenger zal kunnen plaatsvinden. Merken en bedrijven zullen dus steeds meer aanwezig zijn binnen chatplatformen om voor een gepersonaliseerde shopervaring te zorgen.

  • AR (& VR)

Een hele interessante trend is de opkomst van Augmented Reality binnen sociale media. Vooral Facebook en Snapchat zijn hiermee aan het experimenteren. Er worden virtuele lagen toegevoegd op beelden van de echte wereld, denk aan de lenzen op Snapchat. Dit biedt interessante mogelijkheden, o.a. voor het adverteren. Ook virtual reality is iets waar Facebook & co op inzetten. Zo heeft Facebook het project 'Facebook Spaces', waarmee ze vrienden laten connecteren in VR. 2018 kan wel eens het jaar worden dat dergelijke zaken het grote publiek zal bereiken.

  • Kortstondige content

Kortstondige content, die verdwijnt na bijvoorbeeld 24 uur of wanneer de ontvanger het bekeken heeft, zal dé vorm van content worden in 2018. Snapchat en Instagram Stories zijn reeds heel populair, vooral bij jonge Millenials en de Generatie Z. Bedrijven en merken met die doelgroepen zullen daar dus ook aanwezig moeten zijn en kortstondige content creëren, ook al is het van voorbijgaande aard. Kortstondige content heeft een hoge engagement ratio en zal sociaal engagement overheersen in 2018.

  • Personalisatie nog beter op punt

Gebruikers blijven beter reageren op gepersonaliseerde content. Content die relevant is voor iemand zal meer engagement uitlokken. Doordat de analytics van sociale media enorm verbeteren en je als organisatie een steeds gedetailleerder beeld hebt van je publiek, zal personalisatie nog beter op punt staan in 2018. Verwacht meer opportuniteiten voor content personalisatie.

  • Influencer Marketing

Influencer marketing, waarbij je invloedrijke mensen met veel volgers inzet om je product of dienst te promoten, zal blijven groeien en andere vormen van marketing overnemen. Ook in 2018 zullen bedrijven hier in blijven investeren. Ook aan de personal branding van mensen binnen het bedrijf zal gewerkt worden, en niet enkel van de grote baas, zodat ook zij invloed kunnen uitoefenen op sociale media. Bij influencer marketing is het niet per se het belangrijkste om samen te werken met mensen met veel volgers, wel met iemand die bij je product of dienst past, die volgers heeft die tot je doelgroep behoren.

Ook dit nog...

Natuurlijk zijn dit slechts 5 trends voor 2018. We hadden ook nog eens kunnen vermelden dat het belang van video zal blijven groeien en een nog sterkere plaats zal innemen binnen content strategie. Vooral de expansie van livestreaming en interactieve broadcasting kan verwacht worden voor 2018. Artificiële Intelligentie zal steeds meer gebruikt worden, niet enkel met chatbots, maar ook door bijvoorbeeld image recognition.

De focus in social media marketing zal heel erg op Millenials en vooral op Generation Z liggen. Generation Z (de oudste zijn 22 jaar oud) is nog waardevoller voor organisaties dan Millenials: ze beginnen net te werken en hebben voor een bepaalde periode meer koopkracht. Deze groep is opgegroeid met internet en smartphones. Verwacht wordt dat veel bedrijven dus zullen investeren in platformen die populair zijn bij Gen Z'ers, zoals Snapchat en Instagram. Doordat steeds meer platformen dezelfde mogelijkheden bieden en dus overlappen (denk aan de stories die je nu in veel apps terugvindt), zal je selectiever moeten zijn.

Tenslotte is het ook uitkijken naar hoe platformen zoals Facebook en Twitter omgaan met hun beleid na de kritiek die ze kregen i.v.m. hun rol in de presidentsverkiezingen van de VS in 2016. Ook de nieuwe Europese regulering, de GDPR, zal zijn invloed hebben op sociale media in 2018.

 

Facebook

In 2017 lag Facebook wat onder vuur door de invloed die het platform zou gehad hebben op de presidentsverkiezingen van 2016, daardoor hebben ze enkele zaken (schijnbaar) anders aangepakt en daar kunnen we in 2018 nog meer van verwachten. Al bij al had Facebook een goed jaar in 2017.

Facebook is volop bezig met inzetten op Augmented Reality, waarbij ze lagen virtueel gegenereerde content over je real-world view willen leggen. Deze virtuele lagen kunnen bijvoorbeeld getriggerd worden door je locatie en interactieve opties toevoegen. Denk aan advertenties gebaseerd op je locatie, waarbij je je camera in Facebook opent en informatie ziet over lokale bedrijven of toegang krijgt tot speciale deals. Doordat dan bijvoorbeeld een bepaalde beeldherkenning geactiveerd wordt kan je ergens korting krijgen. AR mengt online en offline werelden. Facebook lijkt de ideale speler om hier leider in te worden, aangezien ze op grote schaal kunnen werken en over veel middelen beschikken.

mark vr.jpg

Mark Zuckerberg ziet de toekomst als fully immersive virtual reality, de volgende stap na video en nog een stapje verder dan AR. Het gaat om een gevoel dat je ergens aanwezig bent, dat je effectief bij iemand bent. De eerste stapjes richting sociale interactie binnen een VR-omgeving zijn al gezet, o.a. met Facebook Spaces, maar het is nog verre van mainstream. Dit komt onder andere door de kosten: een VR-headset is nog schappelijk van prijs maar je hebt ook een heel dure, krachtige pc nodig. De opties worden wel steeds betaalbaarder, en meer realistisch voor de gewone consument. De grote doorbraak zal misschien nog niet voor 2018 zijn maar verwacht wel een significante adoptieratio. Facebook zal in ieder geval inzetten op meeslepende 360 video of zelfs Full VR om ervaringen te creëren voor de gebruiker.

Wat kunnen we nog verwachten van Facebook in 2018? Uiteraard de Messenger bots waar we het al meermaals over hadden. Facebook wil Messenger als een e-commerce optie en bij uitbreiding als hét platform dat al onze dagelijkse interacties regelt. In 2018 willen ze vooral transacties vlotter mogelijk maken, zodat de botrevolutie eindelijk kan beginnen.

Met verbeterde metingen willen ze meer manieren introduceren om online ads aan offline verkoop te linken. De focus bij Facebook op het vlak van advertenties ligt op meer transparantie. Dit om te bewijzen dat hun advertentiemogelijkheden wel degelijk resultaat genereren. Transparantie in hoe de newsfeed precies werkt en hoe organisaties goeie organische content maken zal ook nodig zijn. Anders zal het verminderde organische bereik bedrijven afschrikken en wegjagen van Facebook. Of het organisch bereik zal blijven dalen en bedrijven meer content zullen promoten, is iets om in de gaten te houden.

Facebook zal in 2018 bijna volledig mobiel zijn. Het aantal gebruikers dat enkel nog mobiel Facebook gebruikt en niet meer via desktop is enorm aan het stijgen. Een mobile first strategie is dus een goeie zaak voor je bedrijf. Qua verdere ontwikkeling van het platform kunnen we internationale expansie verwachten, vooral in Azië, en nieuwe technologieën (bv. visual search, waarbij je zoekt op basis van een afbeelding) die ze dan doorheen hun verschillende apps zullen introduceren.

 

Instagram

Instagram is het snelst groeiende sociale platform. Zoals voorspeld kende het een gigantische groei in 2017. Het netwerk zit nu bijna aan een miljard gebruikers. In 2018 gaan ze meer opties voor business ontwikkelen. Dit om de groei en de toegenomen interesse van het publiek te kapitaliseren. Zo gaan ze gebruik maken van shopping tags. Je kan geen links bij je foto posten maar dankzij de shopping tags wel de producten taggen op de foto, met de prijs en info erbij. In 2018 zal deze functie vermoedelijk uitgerold worden naar het brede publiek en zeer succesvol blijken. Je ziet de tags pas als je op de foto klikt dus het is niet storend voor mensen die gewoon willen doorscrollen, terwijl geïnteresseerde mensen kunnen klikken voor meer informatie.

Net zoals bij Facebook kunnen we ook op Instagram de introductie van visual search verwachten. Dit zal de zoekmogelijkheden enorm uitbreiden. Naast explore via hashtags zal je ook op afbeeldingen kunnen zoeken. De 360° foto en video functie van grote broer Facebook zou ook wel eens geïntroduceerd kunnen worden op Instagram in 2018. Een andere handige functie om content te ontdekken zou Insta Maps kunnen zijn, naar het voorbeeld van de kaart op Snapchat. Het zou niet de eerste keer zijn dat Instagram een succesvolle functie van Snapchat overneemt.

Nu we het daarover hebben. De Instagram Stories hebben Snapchat overtroffen. Instagram zal de Stories-functie dus verder blijven ontwikkelen. We verwezen al naar de trend dat kortstondige content heel populair zal zijn in 2018. Instagram zal proberen gebruikers geëngageerd te houden door steeds meer tools toe te voegen , zoals recent nog de mogelijkheid om met meerdere aan livestreaming te doen, video masks en polls. De kans bestaat dat ze ook de wereldlenzen van Snapchat zullen overnemen. Tools gebruiken die in interactie gaan met de echte wereld, sluit aan bij de AR-strategie van Facebook. Ook op Instagram zullen we zo nieuwe advertentieopties krijgen.

 

Twitter

2017 was opnieuw een moeilijk jaar voor Twitter. Er was wel wat groei in actieve gebruikers en engagement maar toch minder dan ze verwacht (of gehoopt) hadden. De controversie rond hun inconsistente aanpak i.v.m. beleid en het afdwingen van regels, en dezelfde kritiek als bij Facebook i.v.m. de verkiezingen in de VS, kunnen hier wel eens een rol bij spelen. Voor 2018 stelt Twitter dus best het aanpakken van de vele bots en fake accounts voorop. Het probleem met de bots en fake accounts op Twitter is dat zij heel veel over bepaalde zaken of personen tweeten en content retweeten om die onderwerpen populairder te doen lijken dan ze effectief zijn. Dit geeft een vertekend beeld van de gebruikersdata van Twitter. 2018 zou het jaar moeten zijn dat Twitter hier hardhandig tegen optreedt. Ze namen al enkele maatregelen maar het mag nog harder en transparanter, zodat de controversie verdwijnt.

Wat kunnen we nog verwachten van Twitter in 2018? Er komt een functie voor image recognition-triggered ads: door een foto te nemen van bijvoorbeeld een billboard en deze foto te tweeten, kan Twitter aan de hand van artificiële intelligentie de afbeelding herkennen en antwoorden met een beloning voor de tweet. Ook kunnen we een focus op video verwachten. Twitter zal nieuwe manieren testen om video naar de voorgrond te duwen. Tot nu is Twitter één van de weinige sociale media waar de nadruk nog niet op video ligt. Zorgen dat mensen de weg vinden naar video op Twitter is een belangrijke doelstelling, zodat hun advertentieopties voor video opgewaardeerd worden.

Dankzij het snelle tempo en de publieke natuur van Twitter is het hét platform waar mensen naartoe gaan voor customer service. Mensen verkiezen Twitter om vragen te stellen aan bedrijven. Deze troef moet Twitter uitspelen en in 2018 nog meer inzetten op deze vorm van interactie, want Facebook komt eraan met hun bots. Ondertussen hebben ze bij een deel van hun gebruikers het aantal tekens verhoogd tot 280, in de hoop dat ze Twitter meer gaan gebruiken. Hier bestaan wel wat twijfels over of dit wel de oplossing is. Het is afwachten naar de cijfers van de testfase en dan zullen we zien of in 2018 heel Twitter 280 tekens heeft i.p.v. 140. Indien de cijfers van Twitter niet verbeteren, kan een overname ook wel eens aan de orde zijn in 2018.

2018 ziet er dus niet heel optimistisch uit voor Twitter. Het is het jaar van de waarheid. De grote uitdaging is om er een functionerende business van te maken, want het platform op zich heeft leuke aspecten en veel opportuniteiten. Voor veel gebruikers is Twitter hun favoriete platform.

 

Snapchat

Snapchat kreeg Instagram Stories als grote concurrent in 2017, toch is het nog enorm populair vooral bij de jongere gebruikers. Snapchat voelt de druk van investeerders en de competitie van Facebook/Instagram maar heeft wel veel innovatieve capaciteiten. Doordat ze risico's durven te nemen hebben ze een voorsprong op de concurrentie.

Net als Facebook experimenteert Snapchat met AR, alleen kunnen zij sneller schakelen. Zo kunnen we verwachten dat er een nieuwe versie van Spectacles komt in 2018. De eerste versie was een minder groot succes dan verwacht maar een verbeterde versie, die AR mogelijk maakt, zou wel eens kunnen doorbreken. Ook op het vlak van advertising zal AR ingezet worden. Snapchat werkt ook aan image recognition-triggered ads. Ze willen een meer interactieve, immersive brand experience creëren. Ook de verdere ontwikkeling van bitmojis sluit hierbij aan. De bitmojis zijn nu al populair en zouden door nog meer levensechte animaties te maken voor een meer interactieve ervaring kunnen zorgen.

Nog voor 2018: verbeterde zoekmogelijkheden en meer mogelijkheden om te ontdekken. De Snap Map is een stap in die richting maar andere verbeteringen zullen volgen. Snapchat is nu nog erg gesloten, een exclusieve community voor vrienden, maar verwacht wordt dat ze qua zoekfunctie toch meer richting de andere platformen zullen gaan. Ontdekken van content zal makkelijker worden waardoor het gebruik een boost zal krijgen. Bij het ontdekken zal de focus vooral op video content liggen, waarbij Snapchat ook denkt aan het produceren van eigen exclusieve video content. Deze maatregelen hebben allemaal als voornaamste doel om tot meer advertentiemogelijkheden te komen (bv. advertenties op de Snap Map) en dus ook meer inkomsten te genereren. 

Het is afwachten of Snapchat zich in 2018 zal blijven verzetten tegen de grote concurrentie. Ze zullen het moeilijk hebben, maar kennen hun jonge publiek heel goed en slagen er vaak in om vlug mee te zijn met trends of ze zelf te starten.

 

LinkedIn

2016 betekende voor LinkedIn een overname door Microsoft, het verdergaan met hun core business en het toevoegen van enkele nieuwe functies. In 2018 zullen verbeterde dataopties ervoor zorgen dat ze nog beter voorspellingen kunnen doen over iemands professionele toekomst. Ze beschikken over een enorme professionele dataset waardoor ze hét platform voor HR professionals en werkzoekenden zijn. Ze willen de data die ze hebben nog beter gebruiken in 2018 om werkzoekenden en recruiters zo goed mogelijk aan elkaar te matchen. Ook hun algoritme kan verbetering gebruiken in 2018. Dit is nu niet zo optimaal aangezien je vaak content te zien krijgt die niet (of niet meer) relevant is voor jou. Een beter algoritme zorgt voor een boost in het engagement van gebruikers, waardoor ze meer tijd doorbrengen op het platform.

Door de overname van Microsoft zullen LinkedIn-functies verder geïntegreerd worden in de Microsoft Apps. Dit biedt veel voordelen voor bedrijven die Microsoft gebruiken. Ook zou LinkedIn misschien wel eens meer kunnen focussen op video in 2018. Recent hebben ze native video toegevoegd als functie en mogelijks zullen ze investeren in hun eigen exclusieve content. De shift naar video is logisch, al is het bij LinkedIn nog meer testen dan andere platformen. LinkedIn zou een videoreeks kunnen creëren van exclusieve, business-focused programma's, aantrekkelijk voor hun publiek. In ieder geval zullen ze in 2018 inzetten op nog meer geavanceerde carrièretools, het verder ontwikkelen van hun leerplatform en het blijven ontwikkelen van hun opties voor carrièreadvies. Terwijl andere platformen in elkaars vaarwater zitten, blijft LinkedIn zich differentiëren van hen en zich focussen op de kernactiviteiten. 

 

Pinterest

Pinterest is kleiner dan de andere spelers die we al besproken hebben, maar ze blijven wel bouwen aan hun eigen weg. In 2017 hebben ze enkele nieuwe functies toegevoegd (zoals de Pinterest lens) om het gebruik te verhogen. Er kwamen ook veel gebruikers bij en zij hebben vaak hoge aankoopintenties. Pinterest heeft beperkte middelen maar wel een neus voor innovatie en slaagt er toch meestal in om aan de behoeften van hun publiek tegemoet te komen.

In 2018 zal Pinterest vooral focussen op tools die hun online shopping capaciteiten onderstrepen. Zo worden ze steeds meer een e-commerce platform en minder een sociaal netwerk. O.a. het kopen van pins binnen de app zal makkelijker worden. Er wordt gefocust op mensen producten doen ontdekken en hen leiden naar conversie. Ze zullen ook hun Taste Graph verbeteren om meer opportuniteiten te creëren voor adverteerdersTargeting zal makkelijker worden omdat ze een beter begrip van hun gebruikers zullen hebben.

De lens-functie zal verder ontwikkeld worden, dat is de image recognition tool die het mogelijk maakt pins te zoeken door simpelweg een foto te nemen van gelijk welk object. Is de volgende stap dat je via AR producten in je echt wereldbeeld kan zien, bv. een meubelstuk in de kamer waar je je bevindt? Ook aan de profielopties zal mogelijks gewerkt worden: meer opties voor bedrijven om een profiel op maat te maken waarbij ze hun producten mooi kunnen presenteren, bv. aan de hand van een virtuele ruimte waarin ze hun producten tentoonstellen. Ook hier is het doel een meer immersive ervaring, waarin je je als gebruiker volledig kan laten onderdompelen.

 

New kids on the block?

Het is als nieuw sociaal netwerk moeilijk om tussen de grote die hierboven besproken zijn te komen. Wanneer je echt een innovatief concept hebt dat opvalt, is de kans groot dat je ofwel opgekocht wordt door één van de grote ofwel gewoonweg gekopieerd wordt. Een trend verwacht voor 2018 zijn de digital hangouts die mainstream zullen worden. Een voorbeeld hiervan is de app Houseparty, een video hangout platform, vooral gebruikt door Generatie Z. Eigenlijk is het een groepsvideochat, waarin je dus elkaar ziet terwijl je niet in dezelfde ruimte bent. Of deze nieuwe vorm van sociale media, de digital hangouts, zal doorbreken als Houseparty of als nieuwe functie binnen Facebook of een andere app, dat is nog maar de vraag.

 De Houseparty app, nu reeds heel populair bij jongeren, vooral in de VS

De Houseparty app, nu reeds heel populair bij jongeren, vooral in de VS

Nu is het afwachten of deze voorspellingen voor 2018 kloppen, en of de sociale media die we besproken hebben effectief de weg opgaan die we verwachten. We hebben ons in dit artikel gebaseerd op o.a. Social Media Today, Forbes, Smart Insights en Adweek, toch wel vrij betrouwbare bronnen.


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen