Social Selling.... Welke content moet je delen met je netwerk?

Veel bedrijven denken dat Social Selling betekent dat werknemers enkel bedrijfscontent delen via social media. Niet dus. Vermijdspuien van een grote hoeveelheid product- of bedrijfscontent in de tijdlijn van volgers maar hanteer een goede contentstrategie.

Gebruik de 4-1-1 regel.

Respecteer deze verhouding als je 6 items deelt per week of per dag.

  • 4 artikelen zijn industrie gerelateerde artikelen, dus geen bedrijfscontent,
  • 1 artikel is bedrijfscontent
  • 1 artikel is persoonlijke content.

Voordeel : Werknemers bouwen eigen online personal brand op. Dit helpt bedrijven bij het behalen van hun doelen.

Deel 4 items die niet bedrijfsgerelateerd zijn

Items die niet bedrijfsgerelateerd zijn moet volgers helpen en iets leren. Zeer geschikte items zijn deze met industrietrends, of die bepaalde onderwerpen uitleggen of toelichten. De focus ligt vooral op het delen van kennis vanuit de Social Seller. Door het delen van dit type content bouwt de Social Seller een online personal brand. Hierdoor zullen klanten de Social Seller sneller gaan vertrouwen en gaan deze de Social Seller als industrie expert zien. Dit zorgt ervoor dat klanten sneller deze content zullen lezen of bekijken.

Deel 1 item met bedrijfscontent

1 van de zes items is een item met bedrijfscontent. Vind hierbij de balans tussen sales focused content en niet sales focused content.

Sales focused content:

  1. artikelen met productinformatie, aanbiedingen, demo’s of reviews.
  2. Niet sales gerelateerde content:
  3. artikelen die waarde toevoegen zoals uitleg over bepaalde trends of tips.

Uiteraard is dit artikel ontwikkeld door het bedrijf en heeft het een bedrijfslogo en een call to action naar een product website. Wanneer de Social Seller een goed online brand heeft zullen de volgers of het netwerk van de Social Seller erop vertrouwen dat ook de bedrijfscontent relevant is om te bekijken.

1 item met persoonlijke content

Om echt succesvol te zijn met Social Selling is het belangrijk om te laten zien dat de Social Seller een echt persoon is. Mensen houden ervan om relaties op te bouwen met “echte” mensen, ze vertrouwen echte Social Media profielen sneller en  ze zijn vaak argwanend over geautomatiseerde Social Media profielen. Persoonlijke content is daarom erg belangrijk.

Uiteraard is persoonlijke content verschillend per Social Media kanaal.

Linkedin

Persoonlijke content op Linkedin is meer bedrijfsgerelateerd dan persoonlijke content die de Social Seller deelt via Twitter. LinkedIn content kan een foto zijn van een event, een meeting, een teamactiviteit of een boek. Ook motivatie quotes werken erg goed.

Twitter

Twitter is minder business gerelateerd, de Social Seller kan meer persoonlijke content delen zoals een mooie zonsondergang, een sportwedstrijd of een mooi uitzicht.  Maar denk eraan dat het belangrijk is om in gedachte te houden dat de content geschikt moet zijn om te delen met jouw klanten!

Persoonlijke content is ontzettend belangrijk om een online personal brand op te bouwen.

Conclusie:

Content is ontzettend belangrijk voor Social Selling succes. Wanneer een Social Seller de 4-1-1 regel gebruikt is er een goede balans tussen de verschillende typen content.



KMO’s hebben vaak de vraag hoe ze het best starten met online conversatie en sociale media. Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van dit fantastische medium te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen