Welke tekst gebruik je het best in een Facebookadvertentie?

12 tips voor tekst bij je Facebookadvertentie.png

Bij het maken van een Facebookadvertentie is het belangrijk dat de advertentie meteen aanspreekt en overtuigt. Een foto of video die opvalt en mensen doet stoppen met scrollen is een essentieel. Maar ook de tekst die je erbij gebruikt, kan beslissend zijn. Spreek je je doelgroep op de juiste manier aan? Is je tekst overtuigend genoeg om je publiek te doen doorklikken? Je wil zoveel mogelijk vertellen in slechts enkele zinnen. Kort maar krachtig dus. In dit artikel geven we je enkele tips om rekening mee te houden wanneer je de tekst formuleert bij een advertentie.

12 tips voor tekst bij advertenties op Facebook

  1. Stel een doel voor ogen. Je hebt de neiging om zoveel mogelijk in je advertentie te willen vertellen: uitleg geven over je product of je bedrijf, iets verkopen, likes en reacties uitlokken, enz. Focus je in een advertentie slechts op één van die zaken en pas daaraan je tekst aan. Alles wat niet aansluit bij je gekozen doel is overbodig en mag je achterwege laten. Je hebt sowieso een maximum aantal teksttekens bij een advertentie en je hoeft die zeker niet allemaal op te gebruiken, integendeel zelfs: Less is more!
     
  2. Begin je tekst met een vraag die direct gericht is aan je potentiële klant. Spreek hen persoonlijk aan met een vraag die voor hen wel eens van toepassing zou kunnen zijn. Herkent je doelgroep zich in de vraag, dan zullen ze eerder geneigd zijn om in interactie te gaan met je advertentie.
     
  3. Leg vervolgens kort uit wat ze kunnen verwachten wanneer ze naar jouw doel toewerken. Wat heb je hen te bieden? Geef hen zeer bondig wat informatie, niet te uitgebreid maar heel to the point.  
     
  4. Sluit je advertentie af met een call-to-action. Deze CTA is gericht op je doel. Als je bijvoorbeeld adverteert om meer inschrijvingen op je nieuwsbrief te verzamelen, dan probeer je hen aan te zetten om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Je CTA waarmee je afsluit is dan bv.: "Schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze acties!". Je kan je CTA kracht bijzetten door een CTA-button aan je advertentie toe te voegen.
     
  5. De voorgaande stappen zijn een leidraad die je kunnen helpen bij de opbouw van je tekst. In vele gevallen is het een succesvolle formule maar er zijn steeds uitzonderingen natuurlijk. Het is belangrijk dat je je doelgroep goed kent en probeert te begrijpen hoe een potentiële klant zich gedraagt online. Leer je doelgroep dus kennen en gebruik wat je weet uit eerdere ervaringen.
     
  6. Niet alleen de structuur van je tekst kan bepaald worden door je doelgroep, ook de schrijfstijl. In de meeste gevallen worden mensen graag persoonlijk aangesproken. Wees niet te formeel: gebruik 'je' i.p.v. 'u'. Probeer vlot te schrijven en geen te moeilijke woorden voor je doelgroep te gebruiken (bij een specifieke beroepscategorie kan je bv. wel het vakjargon gebruiken, als je een breed publiek aanspreekt is dit al moeilijker). Je schrijfstijl zal anders zijn bij een vrij jong publiek dan bij een ouder publiek, bij mannen of bij vrouwen of andere demografische kenmerken.
     
  7. Mensen worden het liefst in hun eigen taal aangesproken, ook al hebben ze een goede kennis van andere talen. Bestaat je doelgroep uit meerdere taalgebieden? Ga dan niet uit gemak voor een Engelstalige tekst. Maak de advertentie in meerdere talen, telkens gericht op het juiste taalgebied. Zorg voor correcte vertalingen en vermijd schrijffouten.
     
  8. Vermijd te veel paraplutermen die iedereen gebruikt en eigenlijk niet veel zeggen. Kijk eens naar je concurrenten. Welke woorden komen bij hen veel terug? Onderscheid je van hen door woorden te gebruiken die de voordelen van jouw product/dienst tegenover die van je concurrenten naar voor brengen.
     
  9. We zijn al te vaak bang om onszelf of ons product te hard op te hemelen, dat we het juist te weinig gaan verkopen. Er is niets mis met de waarde van jouw product uit te lichten, indien je die waarde effectief kan bieden. Begraaf je unique selling proposition niet onder de eerder vermelde paraplutermen. Focus ook niet te veel op specifieke productkenmerken in je tekst maar toon aan welke voordelen het product voor je potentiële klant heeft. Welk probleem lost het op?
     
  10. Je kan je advertentie overtuigender maken door in de tekst in te spelen op bepaalde emoties van je publiek. Zo gaan mensen sneller ingaan op je call-to-action als je bv. wijst op de exclusiviteit van de deal. Ook schaarste (bv. laatste van de reeks), urgentie (bv. actie nog slechts enkele dagen geldig) of social-proof (bv. reeds zoveel mensen registreerden zich) kunnen mensen net dat tikkeltje vlugger overtuigen om een actie te ondernemen. Beïnvloed mensen door woorden te gebruiken die aanzetten tot actie zoals 'nu, snel, ontdek, help, alleen vandaag, beperkt aanbod, gratis,....'
     
  11. Hoe zit het met hashtags en emojis? Dit is ook wat afhankelijk van je doelgroep natuurlijk. Maar over het algemeen is het positief om een hashtag en emoji toe te voegen, zolang je er niet in overdrijft. Gebruik bv. een hashtag enkel om één iets uit te lichten in je tekst waar je de nadruk wil op leggen. Andere speciale tekens zoals pijltjes of bulletpoints kunnen ook een meerwaarde zijn om je tekst meer structuur te geven en  visueel mooier te ogen.
     
  12. Twijfel je nog steeds over welke tekst je best gebruikt? Ken je je doelgroep nog niet goed genoeg? Gebruik A/B-tests om met zekerheid te weten welke tekst het beste werkt bij jouw doelgroep. Klik hier om ons artikel over een goeie A/B-test te lezen. 
     

Zo kan je zelf aan de slag om een overtuigende tekst te formuleren bij je advertentie. Veel succes!

Klinkt dit allemaal wat te ingewikkeld voor jou? Wil je graag adverteren maar geraak je er niet wijs uit? Of heb je al eens geadverteerd maar viel het resultaat tegen? Wij helpen je graag met het opstellen van een succesvolle advertentiecampagne!  Geef ons gerust een belletje :  056 / 35 87 67 of mail : info@sociallemon.be

Doe je het liever helemaal zelf? Schrijf je dan in voor onze training 'Adverteren op Facebook'. We leren je tijdens deze dagopleiding alles over het opzetten van advertentiecampagnes. 


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen