Tieners & sociale media: Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?

Tiener en sociale media banner.png

Tieners zijn soms best mysterieuze wezens, vaak onlosmakelijk verbonden met hun smartphone en continue online. Als ouder willen we natuurlijk graag weten waarmee onze kinderen hun tijd verdrijven op het wereldwijde web en bij gebrek aan inzicht in die materie gaan we vaak ons eigen social media gebruik gaan weerspiegelen op de kids. Maar gebruiken de hedendaagse tieners Facebook en Instagram zoals wij dat doen? Of hebben ze hun eigen manier om social media in hun leven te integreren? Newcom (*) voerde een grootschalig onderzoek uit bij meer dan 6000 tieners en de resultaten zijn veelal verrassend.

Maak kennis met de geheime, onbekende wereld van onze tieners en hun social media accounts.

 

Facebook is niet de grootste …

Dat is dan misschien wel meteen de grootste verrassing. De jeugd spendeert heel wat minder tijd op Facebook dan wij, de ouders, denken. De absolute leider is en blijft Whatsapp. De applicatie weet, dankzij zijn eenvoud, nog steeds het overgrote deel van onze tieners te verleiden voor dagelijks gebruik. Facebook neemt een 2de plaats in, op de hielen gevolgd door Youtube.

grafiek2.jpg

 … want Facebook is voor oude mensen.

Hoppa, brute eerlijkheid zoals we van onze puberende kids kunnen verwachten. Meer dan 30 procent van de gebruikers, jonger dan 20 jaar, verklaren dat ze zich helemaal niet thuis voelen op Facebook. Ze worden er omringd door mensen uit een hogere leeftijdscategorie, met wie ze eigenlijk niets gemeenschappelijk hebben. Logischerwijs worden tieners dan ook meer aangetrokken door platformen waar hun leeftijdsgenoten zitten, ze vinden dat eenvoudigweg leuker. Een luttele 43% van de tieners geeft aan dat ze Facebook nog dagelijks gebruiken, de meerderheid consulteert het slechts sporadisch.

grafiek3.jpg

 Instagram en Snapchat #FTW

De winnaars op het social media front van de puberende jeugd, zijn zonder twijfel Instagram en Snapchat. De vooral visueel ingestelde apps scoren gigantisch goed bij de jongeren. Meer dan 73% heeft een account die dagelijks geraadpleegd wordt en bij gebruikers boven de 20 jaar zakt dit meteen naar iets meer dan 40%. Deze coolness factor zorgt voor een aanzuigeffect waardoor de resultaten voor de komende jaren zonder twijfel nog zullen wijzigen. De combinatie van foto’s en hippe afkortingen is hetgeen het meeste aanspreekt. Weinig verbazingwekkend zijn Instagram en Snapchat dan ook de snelste stijgers in het aantal actieve gebruikers.

grafiek1.PNG

 Youtube, de ijzersterke constante

Hoewel jongeren Youtube niet meteen als een social media kanaal an sich bekijken, geeft meer dan 80% wel aan het dagelijks te gebruiken. Voor pubers is Youtube even mainstream als TV voor de volwassenen geworden. Dagelijks wat vlogs oppikken of een Twitch bekijken is het nieuwe normaal.

 

Wat leert ons dat als ouders?

Tieners wentelen hun social media activiteiten erg vaak in een mantel van mysterie. Hiermee volgen ze hun leeftijdsgenoten in de hype van “mijn privacy” en “mijn ouders mogen dit niet weten”. Hoewel wij ervan overtuigd zijn dat het internet een uitermate gevaarlijke wereld is, met perverten die aan iedere megabyte gekoppeld zijn, zijn onze pubers best wel braaf en voorzichtig. Natuurlijk is een tijdige controle nooit fout, maar we kunnen ze heus wel wat bewegingsvrijheid geven.

 

Wat leert ons dit als adverteerder?

Hoewel tieners nu nog geen actieve klanten zijn, worden ze dat in een nabije toekomst wel. Het is dan ook raadzaam om deze tendensen in de wereld van social media te volgen, zodat je marketingplan afgestemd is op de de leefwereld van je eigenlijke doelgroep. Halsstarrig blijven vasthouden aan 1 publicatiekanaal is de snelste manier naar een falende marketingcampagne.

 

Laat ons je begeleiden met de planning, opstelling en uitvoering van je social media marketing, zodat je een maximaal bereik voor je boodschap kan genereren.

Contacteer ons vrijblijvend voor een verkennend gesprek en overtuig jezelf.

 

(* blog op basis van statistieken, ter beschikking gesteld door NewCom 2018)


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen