7 tips om meer uit je Facebook evenementen te halen

Je weet misschien wel hoe je een Facebook evenement aanmaakt. Maar haal je er wel alle mogelijkheden uit? Via een Facebookevenement kan je zorgen voor heel wat buzz rond jouw feest, beurs, webinar, ... noem maar op! Maak een Facebook event aan via je Facebookpagina en zorg dat dit het enige, officiële evenement op Facebook is. We sommen enkele tips op voor een geslaagd Facebookevenement!

Haal meer uit je Facebookevents!.png

1) Zorg voor een mooie omslagfoto op je Facebookevenement

Het eerste wat in het oog springt als iemand op je eventpagina komt, is de omslagfoto. Het is ook de afbeelding die mensen zien wanneer het evenement in hun newsfeed verschijnt, dus niet onbelangrijk om aandacht aan te besteden! Je kan het zien als een soort flyer of affiche voor je event. Let wel op dat je niet zomaar de flyer neemt die je op andere kanalen gebruikt, maar rekening houdt met de vereiste afmetingen van Facebook. Werk desnoods de flyer wat bij tot een ander formaat met de juiste verhoudingen - Facebook raadt aspect ratio 16:9 aan.

Zorg voor een afbeelding die opvalt en al iets prijsgeeft over het evenement, maar vermijd té veel tekst. Zeker wanneer je het event wil adverteren is het belangrijk dat minder dan 20% van je afbeelding uit tekst bestaat. Kortom, zorg voor een mooie afbeelding van hoge kwaliteit die met beperkte tekst weergeeft wat er van het evenement verwacht kan worden. Vind je een foto te saai? Tegenwoordig kan je ook video toevoegen als omslag voor een event!

2) Denk na over een goeie titel voor je Facebook evenement

Neem een titel die je evenement goed omvat, zonder te veel info en details er in te verwerken. Je hoeft bijvoorbeeld de datum en locatie nog niet te vermelden in de titel, daarvoor is een aparte ruimte voorzien op de eventpagina. De naam van je event mag uit maximum 64 tekens bestaan, maar zelfs indien je daar nog onder blijft kan het zijn dat lange titels niet volledig weergegeven worden (bv. op mobiele toestellen). Ook zorg je er best voor dat de eventnaam makkelijk in een zin te gebruiken is, zodat mensen het evenement kunnen taggen wanneer ze erover schrijven op Facebook. Je houdt het dus best kort en eenvoudig, geen lange zinnen met veel speciale tekens.

3) Stel je evenement volledig op punt

Nu je een mooie foto en goeie titel hebt, zorg je ook dat de rest van je eventpagina in orde is. Vul alle info correct in. Indien het een meerdaags of terugkerend evenement is, biedt Facebook je mogelijkheden om de verschillende momenten te bundelen in één event en kan je per datum de juiste timings ingeven. Gebruik liefst een door Facebook erkende locatie i.p.v. gewoon het adres in te geven. In het geval er tickets kunnen besteld worden online, geef je de link naar de ticketverkoop in.

In de tekst van het evenement omschrijf je kort wat het evenement precies inhoudt en geef je alle nodige info om te kunnen deelnemen aan het evenement. Vertel waarom mensen er zeker bij moeten zijn. Indien er veel informatie is, gebruik dan eventueel bulletpoints zodat het geheel overzichtelijk blijft en mensen de info makkelijk terugvinden. Plaats de belangrijkste informatie bovenaan, zodat geïnteresseerde mensen deze meteen kunnen lezen zonder op 'meer weergeven' te moeten klikken. Vermeld hier eventueel ook de officiële hashtag van het event zodat mensen deze kunnen gebruiken om te posten over het evenement. Voeg een medeorganisator toe om de bekendheid te vergroten en tags om het event makkelijker terug te vinden.

4) Nodig Facebookvrienden uit voor je event

Mensen willen social proof zien: wanneer er al veel mensen op aanwezig of geïnteresseerd staan, zullen ze vlugger geneigd zijn om dit ook te doen (en effectief deel te nemen aan het evenement). Begin dus met je vrienden uit te nodigen, maar zorg voor een goeie verhouding van mensen die op aanwezig staan t.o.v. alle genodigden. Nodig dus niet zomaar iedereen uit, maar enkel mensen van wie er een kans bestaat dat ze zich op aanwezig of geïnteresseerd zullen zetten. Vrienden die bijvoorbeeld te ver weg wonen zijn niet interessant om uit te nodigen. Je bent niets met heel veel genodigden als ze toch niet ingaan op de uitnodiging.

5) Engageer de mensen op je eventpagina

Zorg dat mensen op je eventpagina reageren. Zo verschijnt je event in de feed van deze mensen en is er meer kans dat hun vrienden het zien. Meer dan 60% van de Facebookgebruikers ontdekt evenementen door de newsfeed. Belangrijk is dus dat je bij de aanmaak van het event aanduidt dat iedereen berichten kan posten op het event, niet enkel de beheerders. Post zelf ook op regelmatige basis een bericht (bv. een aankondiging, praktische info of een foto van de voorbereidingen), stel een vraag of organiseer een poll. Je kan eventueel ook een actie organiseren voor meer engagement. Reageer op de berichten van andere mensen. Zo zorg je dat de eventpagina levendig blijft, zonder te spammen.

Ook tijdens en na het event kan je updates posten op de eventpagina, zodat mensen die er deze keer niet bij waren op het volgende event misschien wel aanwezig zijn. Denk aan sfeerfoto's, video's of ga zelfs eens live op de eventpagina. Ook voor de mensen die er wel bij waren is het leuk om zulke sfeerbeelden terug te zien.

6) Promoot je event op Facebook

Mensen die zich op aanwezig zetten, het event delen en reageren op het evenement, kunnen zorgen dat het event viraal gaat op Facebook. Lukt het echter niet om organisch veel bereik te hebben? Facebook beschikt over advertentiemogelijkheden specifiek om meer respons te krijgen op evenementen. Je betaalt hierbij voor mensen die zich op aanwezig zetten. Of die mensen ook effectief aanwezig zullen zijn, is wel de vraag. De eigenlijke ROI meet je dus door te kijken hoeveel advertentiebudget je gebruikt hebt en hoe groot de aanwezigheid of ticketverkoop uiteindelijk was.

Je kan ook de ticketverkoop stimuleren door als advertentieobjectief te kiezen voor conversies en mensen rechtstreeks naar de website voor ticketverkoop te sturen. In dat geval ben je wel zekerder van verkoop maar wordt er niet echt voor meer buzz op Facebook gezorgd, zoals bij de advertenties met als doel meer respons. Beide vormen hebben dus hun voordelen.

7) Gebruik ook andere kanalen om het event te promoten

Je beschikt over heel wat communicatiekanalen. Je kan je Facebookevent delen via je verschillende sociale mediaprofielen maar ook op je website en via je nieuwsbrief kan je mensen oproepen om aanwezig te zijn op je Facebookevenement. Ook op het drukwerk kan je verwijzen naar het Facebookevenement, bv. aan de hand van een QR-code. Is het niet je eerste Facebookevent? Deel dan zeker het nieuwe event op de oude eventpagina's.

 

Deze tips zullen ervoor zorgen dat je meer respons krijgt op je evenementen. Uiteraard is het evenement zelf de doorslaggevende factor voor het succes ervan. Zorg dus eerst dat het concept van je evenement helemaal goed zit. Deze tips zorgen er dan voor dat je evenement meer mensen bereikt!

 


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen