Menu Sluiten

Nieuws en Tips

8 Tips voor fijne feestdagen op sociale media

Heb jij al een sociale media plan voor de feestdagen?

Het is december, dat wil zeggen dat de feestdagen eraan komen! Voor heel wat bedrijven zijn dit ook hoogdagen in hun verkoop en is dit een belangrijke periode om het jaar goed af te sluiten. Consumenten geven dan ook meer geld uit dan tijdens de rest van het jaar. Veel producten worden in de kijker gezet als ideale geschenktip voor de feestdagen. Ook kledingwinkels beleven vaak een glorieperiode, want je wil er toch goed uitzien wanneer je feestend het nieuwe jaar ingaat, niet?

De feestdagen zijn een geweldige tijd om je opnieuw met je klanten te verbinden en voor nieuwe klanten te zorgen. Sociale media kunnen daarin uiteraard een interessante rol spelen. 65% van de mensen wordt namelijk geïnspireerd door sociale media in hun zoektocht naar het perfecte cadeau. Ieder jaar wordt er door bedrijven dan ook meer en meer gespendeerd aan sociale media in de periode van de feestdagen. Maar halen ze wel alles uit hun budget? We geven je graag wat tips om je sociale media goed in te zetten tijdens de feestdagen!

1. Kies de juiste sociale media kanalen

Welke sociale media kanalen je het beste gebruikt om te communiceren tijdens de feestdagen, hangt natuurlijk af van verschillende factoren, zoals bv. de sector of je doelgroep. Veel marketeers zetten vooral in op de sociale media waar ze tijdens de rest van het jaar al mee geëxperimenteerd hebben. De gevestigde waarden waarmee ze vertrouwd zijn. Wij zijn altijd fan van nieuwe dingen uit te proberen, het hele jaar door. Experimenteren tijdens de feestdagen moet dus zeker en vast kunnen, maar enkel wanneer je een doordacht plan hebt en niet zomaar in het wilde weg iets doet! 

Facebook blijft belangrijk…

Het verbaast je vast niet dat bij de meerderheid van de bedrijven het meeste budget nog steeds naar Facebook gaat. Het medium wordt door alle leeftijden gebruikt. Hoewel jongeren steeds meer naar Instagram en Snapchat vertrekken, groeit het aantal 40-plussers. En dat is toch nog steeds de doelgroep die het meeste kan spenderen. Dus, tenzij je echt uitsluitend een heel jonge doelgroep hebt, mag Facebook zeker niet ontbreken in jouw sociale media strategie voor de feestdagen!

… maar denk ook aan Instagram en Pinterest!

Daarnaast gaat er natuurlijk steeds meer budget naar Instagram. Op dit populaire visuele netwerk kan je inspelen op je volgers hun kerstwensen met inspirerende foto’s en korte video’s. Door de juiste hashtags te gebruiken, bereiken je producten de juiste mensen. Maar vergeet ook Pinterest niet, één van de snelst groeiende sociale media platformen! Het is een erg geschikt kanaal is om jouw producten of ideeën te delen. Vooral vrouwen gebruiken dit kanaal regelmatig als een soort online prikbord om dingen te pinnen die ze graag zouden hebben. Het toeval wil dat net vrouwen meestal de aankoopbeslissingen doen tijdens de eindejaarsperiode. Een interessante doelgroep dus! Maak een speciaal bord voor deze feestdagen om je volgers te inspireren. Inzetten op Instagram en Pinterest is heel interessant omdat veel mensen daar hun wenslijstjes maken.

2. Breng je sociale media volgers in kerststemming

Breng de bezoekers van je sociale media profielen in kerststemming. Wat dacht je van een laagje sneeuw op je omslagfoto of een kerstmuts op je profielfoto? Zo creëer je meteen een leuke sfeer rond de eindejaarsperiode. De feestdagen zijn de ideale periode om op een persoonlijker vlak in contact te komen met je klanten. Een sfeerfoto vanop kantoor met een kerstboom in de achtergrond toont je menselijke kant. Als je een feestelijke sfeer binnen je bedrijf kunt laten zien, komt je bedrijf nog herkenbaarder en vriendelijker over.

Zorg dat ook je volgers in de kerstsfeer kunnen komen, bv. door hen een Facebook kader aan te bieden dat ze kunnen toevoegen aan hun profielfoto. Natuurlijk met de nodige knipoog naar jouw bedrijf of product!

3. Pas je aanbod en acties aan aan de feestdagen

Focus op producten die goed verkopen tijdens deze periode. Dat spreekt voor zich maar toch laten veel bedrijven hier kansen liggen. Wanneer je al even bezig bent, kan je je baseren op welke producten de voorbije jaren goed verkochten deze periode. Je kan ook steeds een nieuw product toevoegen aan je aanbod deze periode of een bestaand product een extra ’touch of christmas’ geven.

Niet enkel je aanbod moet gericht zijn op de feestdagen, ook hoe je jouw producten aanbiedt en erover communiceert. Zo zorg je best dat ook je website bij de winterse kerstperiode past. Vermijd bv. zomerse producten op de eerste pagina van je webshop. Hoewel deze periode bij veel bedrijven zorgt voor een groot deel van de jaaromzet, blijkt dat maar een klein percentage hun webshop en marketing ook effectief aanpast voor deze periode. Zorg dus dat je alles integreert met elkaar: Het heeft pas echt impact wanneer je sociale mediacampagne deel uit maakt van een totaal marketingconcept rond de feestdagen.

Acties en wedstrijden tijdens deze periode zijn zeker interessant, maar je bent lang niet alleen met dit idee. Wees dus creatief en zorg dat jouw actie eruit springt op sociale media! Vergeet niet dat, wanneer je een wedstrijd wil organiseren, de prijs relevant moet zijn voor jouw doelgroep zodat je het juiste publiek aantrekt. Ook trouwe klanten kan je belonen met een actie, bv. een geschenk bij elke aankoop vanaf een bepaald bedrag. Ga voor een cadeau dat praktisch is of een bepaald voordeel biedt. Korting op volgende bestellingen, gratis verzending of een gratis proefproduct zijn een goede manier om de kans op herhaalaankopen te vergroten. 

4. Maak gebruik van Facebook aanbiedingen en advertenties

Wist je dat Facebook je op een eenvoudige manier aanbiedingen laat delen met je volgers? Anders dan bij een gewoon Facebookbericht krijgen mensen die je aanbieding hebben opgeslagen, automatisch een herinneringsmelding voordat de aanbieding verloopt, zodat ze niet vergeten deze te gebruiken. Aanbiedingen kunnen dan eenvoudig online of in de winkel worden ingewisseld.

Vergeet zeker de kracht van adverteren via sociale media niet! Ook Facebook aanbiedingen kunnen gepromoot worden, zodat jouw acties de juiste mensen bereiken. Je hebt bij het adverteren heel veel keuze om je producten voor te stellen aan potentiële klanten: een carousel met producten uit je webshop, een prachtige productvideo, een evenement i.v.m. een uitverkoop, … noem maar op! 

Een héél interessante optie bij het adverteren op sociale media is remarketing. Veel mensen surfen rond op het internet om inspiratie op te doen voor geschenken. Wanneer je SEO en SEA op punt staat, heb je meer kans dat ze zo ook op jouw website of webshop terechtkomen. Vaak beslissen bezoekers echter niet meteen of ze iets zullen aankopen. Met retargeting ads haal je de twijfelaars over de streep door hen ook op Facebook & co ter herinneren aan het product dat ze bekeken hebben in jouw webshop.

5. Laat je van je warmste kant zien

Kerstmis is traditiegetrouw een periode waarin goede doelen in de kijker worden gezet en mensen extra gul zijn. Denk maar aan de Warmste Week en de talrijke acties die op poten gezet worden. Een goed doel steunen kan je een hoop goodwill en promotie opleveren. Wist je dat je via Facebook eenvoudig een inzamelingsactie kan starten op je pagina? Dit door een bericht te maken om een non-profitorganisatie te steunen. Laat zien dat ook jouw bedrijf zich inzet op sociaal vlak en toon dat kerstmis de ‘Most wonderful time of the year’ is!

6. Zorg dat je de feestdagen aan kan

Aangezien het druk kan zijn rond de feestdagen, is het slim om zo veel mogelijk vooruit te plannen. Maak een kalender met een beschrijving van de berichten die je wil maken, wanneer je die waar wil publiceren en door wie. Zorg voor een goede voorbereiding en plan berichten in zodat je zonder stress de feestdagen kan beleven. Wees op tijd, begin er vandaag nog mee!

Let wel op: ook al heb je op voorhand jouw berichten en advertenties ingepland, een goeie opvolging blijft belangrijk. Mensen die reageren op jouw posts of via Messenger een vraag stellen, verwachten snel een antwoord of zullen anders misschien afhaken. Luister zeker ook naar wat mensen over jou zeggen. Houd de conversaties rondom je eigen social media updates goed in de gaten. Beantwoord vragen snel én oprecht.

Potentiële klanten die een bericht of advertentie van jou zien passeren, willen graag meer weten over je bedrijf, zoals de openingstijden, contactgegevens en het adres. Dit is een goed moment om je bedrijfsinformatie onder de loep te nemen en ervoor te zorgen dat deze helemaal up-to-date is. Werk de informatie bij op je social mediakanalen, maar zorg ook dat de gegevens en aangepaste openingstijden correct in Google Mijn Bedrijf staan.

Zorg daarnaast ook dat je website, webshop, klantenservice en leveringsdiensten de drukke periode aankunnen. Het heeft geen zin om jouw producten te promoten op sociale media als je dit logistiek niet aan kan. Niets zo erg als een cadeautje dat te laat geleverd wordt. Als je nu een goeie indruk kan maken, pluk je daar ook de rest van het jaar de vruchten van. 

7. Inspireer je volgers met tips voor de feestdagen

Contentmarketing is niet alleen geweldig voor je organische vindbaarheid, maar ook om je verhaal te vertellen en op sociale media te delen. Creëer content speciaal voor de feestdagen. Denk aan een adventskalender of een online verlanglijst. Leuke, niet-commercieel ogende berichten, waarmee je op een speelse manier extra bezoekers naar je website trekt. Inspireer je volgers met bruikbare tips voor de feestdagen, bv. een kerstrecept of een cadeaugids voor hem en haar. 

Zorg er steeds voor dat je opvalt in de drukte van de feestdagen. Waarom moeten ze bij jou kopen en niet bij je concurrent? Wat is je Unique Selling Proposition? Welk ultieme voordeel biedt jouw product hen? Vergeet niet van dit duidelijk naar voor te laten komen in je boodschap.

Nu de dagen korter en kouder worden, krijgen we bovendien meer behoefte aan knusheid en mooie verhalen. Op die behoefte kan je inspelen met storytelling. Maak mooie verhalen rondom je producten en inspireer je klanten met creatieve ideeën om optimaal van de feestdagen te genieten. Maak je speciale aanbiedingen super ‘shareable’ door ze op een leuke manier te verpakken. Ook Stories vormen een uitstekende manier om mensen regelmatig en op een authentieke manier bij je bedrijf te betrekken. Laat bv. een medewerker geschenktips geven in een creatieve Story.

We verwachten trouwens dat ook deze kerstperiode influencer marketing bij veel bedrijven zal deel uitmaken van de strategie. Ook jij kan invloedrijke personen op sociale media vinden die bij jouw bedrijf of product passen. Micro-influencers zijn vrij aanspreekbaar en komen authentieker over dan de echte mega-influencers. Vind jouw perfect match en laat bv. een unboxing video maken waarin de influencer jouw product uitpakt uit een kerstcadeautje. 

8. Maak goede voornemens voor 2019

December mag dan wel een belangrijke maand zijn voor veel bedrijven, maar denk ook al eens verder. Verzamel data en evalueer de afgelopen maanden. Wat leer je uit de cijfers? Wat kan beter in 2019? Kijk nu al vooruit en maak goede voornemens voor het nieuwe jaar. Als je het goed hebt aangepakt tijdens deze kerstperiode, maken veel nieuwe klanten kennis met jouw bedrijf. Nu is het nog de kunst om deze klanten ook de rest van het jaar vast te houden. Stel een plan op en onderneem concrete stappen om dit te doen. 

Zie je door de kerstbomen even het bos niet meer? Dan helpen we je graag om jouw sociale media tot een succes te maken tijdens deze eindejaarsperiode én in 2019. Neem snel contact met ons op, of neem een kijkje in ons aanbod open opleidingen die plaatsvinden in het voorjaar van 2019!

Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen

Posted in Social Media

Gerelateerde berichten

Wil je up-to-date blijven?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Geen paniek! We spammen niet met onnodige mails. Laat hier je voornaam en e-mailadres achter.