Tips voor een boeiende nieuwsbrief

Tips voor een boeiende nieuwsbrief.png

Hoe schrijf je een boeiende nieuwsbrief die geopend en gelezen wordt?

Waarom je een nieuwsbrief moet uitsturen

E-mail is het meestgebruikte communicatiemiddel in de bedrijfswereld. Iedereen gebruikt e-mail, zowel voor professioneel als persoonlijk gebruik. Mensen nemen vaak meer tijd om hun e-mails te lezen dan dat ze berichten op sociale media bekijken. E-mail is een betrouwbaar communicatiemiddel dat zijn waarde al bewezen heeft. Een nieuwsbrief kan dé manier zijn om klanten of prospects op de hoogte te houden en net dat extra zetje te geven om ook effectief die nieuwe dienst uit te proberen. Maar alleen wanneer je het goed doet natuurlijk.
 

Hoe schrijf je een nieuwsbrief?

We geven je enkele tips om je e-mailmarketing goed aan te pakken. Je wil namelijk niet te veel tijd en geld in je nieuwsbrief steken, maar er wel veel uithalen.

1) Verzamel contacten

Zorg voor een duidelijke opt-in pagina op je website zodat mensen zich eenvoudig kunnen inschrijven. Belangrijk is dat je in orde bent volgens de privacywetgeving. De GDPR is van toepassing vanaf 25 mei 2018 - je leest er meer over in dit artikel. Zorg dus dat je toestemming hebt van je klanten of leads om hen je nieuwsbrief op te sturen. Mensen die ongevraagd je nieuwsbrief ontvangen, kunnen dit ervaren als spam, wat een slechte invloed kan hebben op de reputatie van je bedrijf. Via je andere communicatiekanalen kan je je nieuwsbrief promoten en oproepen om in te schrijven, bv. via sociale media of drukwerk.

2) Zorg voor een pakkende titel

Om de mensen naar wie je je nieuwsbrief stuurt te overtuigen om de nieuwsbrief te lezen, heb je een titel nodig die aanspreekt. Een goeie titel beslist of iemand je nieuwsbrief opent of meteen in de prullenmand gooit. Zorg dat de titel omvat waar de nieuwsbrief over gaat. Je contactenlijst moet aan de hand van de titel weten wat zij er kunnen uithalen indien ze de mail openen.

3) Zorg voor een goeie 'Call-to-action'

Je stuurt je nieuwsbrief uit met de bedoeling je lezer te overtuigen om een actie te ondernemen. Bv. een artikel lezen op je website of je webshop bezoeken. Zorg dat deze call to action duidelijk aanwezig is in je nieuwsbrief. Wanneer je lezers wil doorverwijzen naar je website, zorg je ervoor dat alle links in je nieuwsbrief klikbaar zijn en doorverwijzen naar de juiste pagina.

4) Spreek de lezer persoonlijk aan in je nieuwsbrief

Misschien krijg je ook soms e-mails die je nogal onpersoonlijk aanspreken met enkel "Beste," of "Hallo,". Nochtans is het heel eenvoudig om al je contacten persoonlijk aan te spreken met hun voor- en/of familienaam. Een persoonlijke benadering is dus een goed begin voor je nieuwsbrief.

5) Stuur boeiende content naar je lezers

Dit spreekt voor zich, maar is vaak moeilijker dan gedacht. Uiteraard heeft je e-mail een commercieel doel, maar zorg dat dit niet overheerst door in te spelen op de interesses van je lezer. Denk na over wat de lezer echt wil te weten komen: welke vragen hebben je (potentiële) klanten? Waarover willen ze meer weten? Wat kan je hen aanbieden? Wanneer mensen een nieuwsbrief van een bedrijf ontvangen, denken ze meestal: "What's in it for me?". Zorg dus dat ze er iets kunnen uithalen, anders zullen ze zich snel uitschrijven voor je nieuwsbrief.

6) Segmenteer indien je een breed publiek hebt

Zijn je klanten of prospects op te delen in meerdere interessegroepen? Dan kan je je e-mailmarketing gaan segmenteren en bepaalde mails enkel naar een segment van je doelgroep sturen. Zo krijgen ze enkel content opgestuurd die hen interesseert en zullen ze minder snel uitschrijven.

7) Wees consequent

Dit geldt op meerdere vlakken. Zo is het best dat je zorgt voor een herkenbare huisstijl die terugkeert in je mailings. Ook moet je consequent zijn in de frequentie waarop je je mailing verstuurt. Leg voor jezelf vast hoe frequent je mails verstuurt en hou je daaraan. Door consequent te zijn in je mailing, weten de lezers wat ze kunnen verwachten. De ideale frequentie hangt af van bedrijf tot bedrijf. Sommige bedrijven posten best wekelijks, voor andere is maandelijks voldoende.

8) Leer uit de statistieken

Eén van de voordelen van e-mailmarketing is dat het meetbaar is. De statistieken vertellen je hoeveel mensen er je nieuwsbrief openden en op welke links ze hebben geklikt. Zo kan je leren uit wat goed bleek te werken en wat minder goed. Meten is weten!
 

Met deze 8 tips kan je alvast aan de slag om zelf een nieuwsbrief te schrijven. Heb je hier geen tijd voor of haal je er niet de gewenste resultaten uit? Misschien kunnen wij helpen! We maken je mailing op, schrijven voor je, versturen en analyseren. Contacteer ons gerust indien je meer info wil: info@sociallemon.be.

 


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen