5 tips om er visueel uit te springen op sociale media

visueel eruitspringen BANNER.png

Dat je best aanwezig bent op sociale media met jouw bedrijf, dat weet je ondertussen waarschijnlijk wel al. Maar hoe zorg je ervoor dat je eruit springt tussen al die andere bedrijven? Dat is vaak een moeilijkere opgave. Zeker nu het organisch bereik voor bedrijfspagina’s nog nooit zo laag geweest is op Facebook.

De content die je deelt moet waardevol zijn voor je volgers. Zorg dus voor boeiende posts met een sterke en relevante boodschap. De manier waarop je die posts verpakt, is zeker even belangrijk als de inhoud. Deel je bijvoorbeeld een handige tip met een goed geschreven tekst, maar voeg je er geen visual bij die aanspreekt? Dan scrollen heel wat volgers er gewoon overheen! We geven je graag 5 tips om er wél visueel uit te springen op sociale media.

1) Zorg voor herkenbaarheid

Door in je sociale media content gebruik te maken van een typerende huisstijl, herkennen je volgers je meteen wanneer ze door hun newsfeed scrollen. Gebruik regelmatig je logo op je beeldmateriaal en laat de kleuren ook op andere manieren terugkomen. Wees consequent in het gebruik van lettertypes, kleuren, iconen, illustraties, afbeeldingen,… Noem maar op! Heb je een terugkerende rubriek, bv. een maandelijkse promotie die je in de kijker zet? Denk dan eens na over een format waarin je dit visueel wil gieten.

Opgelet: Ga ook niet te ver in het laten terugkeren van bepaalde elementen voor de herkenbaarheid. Te veel hetzelfde is ook nooit goed en maakt het eentonig. Zorg voor voldoende variatie, zonder je huisstijl uit het oog te verliezen.

2) Maak gebruik van de vele (gratis) tools en middelen die je online vindt

Je hoeft helemaal niet over enorm veel eigen beeldmateriaal te beschikken en professionele skills om die beelden te bewerken. Enerzijds vind je online heel wat bruikbare, rechtenvrije (stock)beelden, al dan niet gratis beschikbaar. Opgelet: ga hier wel niet voor de meest voor de hand liggende oplossing. Zoek even verder tot je originele foto’s of video’s vindt die echt bij jouw merk passen, in plaats van je te laten vangen door clichébeelden. Natuurlijk is het nog beter om snel even zelf je smartphone vast te pakken en eigen foto’s te gebruiken.

Daarnaast bestaan er ook heel veel tools die je kan gebruiken om social media visuals te ontwerpen. Gaande van eenvoudig een logo, filter of wat tekst toevoegen op een afbeelding, tot het animeren van een afbeelding tot een korte video. Met gratis tools zoals Canva ontwerp je snel en eenvoudig zelf professioneel ogende visuals voor sociale media, drukwerk, nieuwsbrieven, websites,… Tijdens onze hands-on workshop ‘Ontwerpen met Canva’ vertellen we je er alles over!

3) Leef je in in je doelgroep

Denk aan je doelgroep en de kanalen die ze gebruiken. Welke visuele content verwachten ze of hopen ze te zien op bv. Facebook of Instagram? Speel daarop in. Denk ook aan de manier waarop ze je content zullen zien. Heel veel gebruikers van Facebook loggen bv. enkel nog in via de mobiele app op hun smartphone en zelden nog via hun computer. Je visuals moeten dus mobile friendly zijn, bv. de juiste formaten hebben om mooi weergegeven te worden op smartphone. Ken je jouw publiek niet goed genoeg? Sociale media zoals Facebook bieden je vaak heel wat inzichten en statistieken over je volgers. Tijd om je daar eens in te verdiepen!

4) Scoor met bewegende beelden en authentieke video

Hou het niet te statisch op sociale media. Een prachtige foto kan natuurlijk ook zeer goed werken, maar video blijkt het toch vaak nóg beter te doen. Op onze blog schreven we eerder al waarom je niet langer mag wachten met in te zetten op video en verwachten we dat dit ook één van dé social media trends van 2019 wordt. Op sociale media heb je maar even de tijd om de aandacht te grijpen, dus zorg dat je boodschap al heel vroeg in je video duidelijk naar voor komt. Je video moet een ‘thumbstopper’ zijn, dat wil zeggen dat mensen stoppen met scrollen en even de tijd nemen om te blijven kijken.

Hou je je niet bezig met video omdat je denkt dat er teveel werk, middelen, tijd, budget,… voor nodig is? Een goeie authentieke video kan je ook eenvoudig en goedkoop met je smartphone maken, zolang het verhaal juist zit en je de beeldvorming wat verzorgt. Wil je graag zelf zulke video’s leren maken? Dan raden we je de opleiding ‘Video meets social media’ zeker aan!

 5) Experimenteer, test en vergelijk

Sociale media zijn geen exacte wetenschap: wat voor jouw bedrijf wel lijkt te werken, is misschien niet de juiste aanpak voor een ander bedrijf. Bovendien evolueren sociale media voortdurend en moet je geregeld nieuwe manieren vinden om in te spelen op het algoritme. Daarom is het belangrijk om te experimenteren en te zien wat voor jou werkt. Probeer nieuwe zaken uit, en niet enkel wanneer je net begint met sociale media. Blijf experimenteren, ook wanneer je al een grote fanbase of stevige online reputatie hebt opgebouwd.

Een goeie manier om te weten welke visuals het beste resultaat behalen voor jouw organisatie, is door A/B-testen op te zetten. Zo vergelijk je meerdere beelden bij hetzelfde publiek, rekening houdend met het doel dat je voor ogen hebt. Je leest meer over wat een goeie A/B-test is op onze blog. Probeer ook niet te veel in één keer te doen. Vaak is het beter om het simpel te houden en te kijken of het werkt. Less is (dikwijls) more.

 Aan de slag!

Wil je graag meer weten over hoe je goeie (visuele) content maakt voor je bedrijf? Misschien is onze workshop ‘Content Creatie’ dan wel iets voor jou! Na deze opleiding kan je zelf aan de slag om jouw content eruit te doen springen op sociale media. Wil je jouw sociale media liever volledig uitbesteden? Neem gerust contact met ons op om te zien hoe we jou kunnen helpen!