6 tips om sociale media in te zetten bij e-commerce

SOCIALE MEDIA & E-COMMERCE.png

Hoe kan sociale media je webshop ondersteunen?

Op 6 en 7 november waren we met Social Lemon aanwezig op de E-commerce beurs in Kortrijk Xpo. We hadden er een stand binnen de afdeling online marketing. We waren er het enige bedrijf dat zich enkel op social media marketing focust. Nochtans biedt sociale media heel veel mogelijkheden voor e-commerce. We geven je enkele tips!

  1. Zorg voor zichtbaarheid online en naamsbekendheid: gewoon al aanwezig zijn op sociale media is al een eerste stap. Mensen moeten je kunnen vinden op Facebook en andere sociale media die voor jouw producten of sector interessant kunnen zijn. Geregeld iets posten op deze kanalen zorgt ervoor dat je nieuwe mensen kan bereiken en aan naamsbekendheid wint, en bij bestaande klanten top of mind blijft. 
     
  2. Bouw een relatie op met je klanten: probeer interactie te creëren en emoties op te wekken bij je volgers. Stel vragen en post content die ze ontroert of aan het lachen brengt. Zorg dat de berichten wel steeds aansluiten bij het verhaal dat je met je e-commercebedrijf wil vertellen. Wanneer ze de moeite doen om te reageren op een bericht, neem de tijd om hun reactie te beantwoorden. Ook een actie om iets te winnen kan een leuke manier zijn om je volgers te engageren en zo ook meer zichtbaarheid te creëren.
     
  3. Stel je producten voor maar let op dat je niet te commercieel bent. Je producten voorstellen werkt uiteraard het best met visuele content. Probeer je volgers zo naar je webshop te lokken. Let erop dat commerciële berichten maximum 20% van je geposte content innemen, volgens de 80/20-regel. Wissel af met andere soorten content: een inspirerende quote, een blogbericht of een grappige afbeelding maar vooral foto's met mensen op scoren goed.
     
  4. Gebruik de advertentiemogelijkheden om je doelgroep te bereiken: je klanten zijn aanwezig op sociale media. Je moet ze alleen nog zien te bereiken en te overtuigen. Adverteren op sociale media kan met verschillende doelen. Je kan de naamsbekendheid van je webshop proberen te verhogen, bepaalde producten of acties uitlichten, mensen naar je website sturen of focussen op conversie. Tegenwoordig bieden Facebook & Co dan ook steeds meer advertentiemogelijkheden en kan je zelf je doelgroep bepalen die je wil bereiken.
     
  5. Eén advertentievorm is enorm interessant voor e-commerce, namelijk retargeting. We schreven er eerder al een artikel over. Deze manier van adverteren is enorm efficiënt omdat je mensen aanspreekt die reeds je website bezocht hebben. Misschien twijfelden ze om een bepaald product te kopen en kan je ze nu met een gerichte advertentie wel overtuigen.
     
  6. Zorg dat klanten makkelijk vragen kunnen stellen: sociale media zijn een zeer handig hulpmiddel voor customer service. Wanneer mensen vragen hebben voor een bedrijf, zijn ze geneigd om deze vooral via sociale media te stellen. Mensen verwachten ook snel een antwoord via sociale media. Zorg dus dat je aanspreekbaar bent en snel kan antwoorden. Gebruik eventueel een bot (klik hier om ons artikel over bots te lezen). Klinkt een bot je nog te futuristisch in de oren? Messenger biedt je ook mogelijkheden om instant of saved replies te sturen naar je klanten. Instant replies kan je gebruiken om een automatisch antwoord te sturen naar iemand die je contacteert via privébericht, bv. om hen door te verwijzen naar een andere manier om je te contacteren. Wanneer je veel dezelfde vragen over bepaalde producten krijgt, kan je saved replies gebruiken om tijd te besparen. Je hoeft namelijk enkel het eerder geschreven antwoord over dat product te selecteren en eventueel nog te personaliseren.

 

Je ziet dus dat sociale media je webshop op verschillende manier kan ondersteunen. Er zullen alleen maar meer mogelijkheden bijkomen en zich verder ontwikkelen. Platformen als Facebook zetten namelijk steeds meer in op e-commerce. Heb je zelf geen tijd om je met sociale media bezig te houden of beschik je niet over voldoende kennis om goeie content te creëren of te adverteren op sociale media? Wij kunnen je op verschillende vlakken helpen: opleidingen, content planning, advies en ondersteuning, advertentiecampagnes opzetten, strategie uitwerken, ...


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen