WeChat: WeWhat?

WeWhat_.png

Wat is WeChat en wie is Tencent?

WeChat is een app die ongelooflijk populair is in China. Het moederbedrijf van WeChat, Tencent, is ondertussen al meer waard dan Facebook. Op korte tijd zijn ze gigantisch gegroeid en gestegen in waarde. Al is een groot deel van dat succes te danken aan de mobile gamingbusiness waarin ze ook heel actief zijn.

Maar ook WeChat is dus een belangrijk product voor Tencent. De app is moeilijk te vergelijken met één app die wij hier kennen. Het idee omvat vele verschillende apps, zoals Whatsapp, Facebook, Twitter, e-mail, een e-commerceplatform en een betaalapplicatie ineen. Zeer efficiënt dus want in plaats van al die aparte apps heb je er maar één meer nodig, die je niet meer hoeft te verlaten. Het is een volledig ecosysteem, iets wat Facebook ook graag zou worden.

Hoe groot is dat succes van WeChat nu in China en wat kan je er precies mee?

Iedereen betaalt met de app, overal. Alle communicatie gebeurt via WeChat, zowel in de businesswereld als je persoonlijke leven, maar dan ook echt alle communicatie (e-mail wordt er amper nog gebruikt). In WeChat kan je zaken opzoeken of bestellen die wij normaal via apps als Google, AirBnb, Deliveroo en Uber doen, of waarvoor zelfs nog geen app bestaat. Heel vaak wordt gebruik gemaakt van QR-code om allerlei zaken eenvoudig te scannen.

Het maakt het heel makkelijk om je leven te organiseren. WeChat vervangt al je andere apps, klantenkaarten, vervoerbewijzen, ... Je hoeft dus amper nog kaarten in je portefeuille bij te houden en op je smartphone staat maar één app. Een leuke functie op WeChat is dat je gewoon hoeft te schudden met je telefoon om iemand nieuw te leren kennen. Je wordt dan verbonden met iemand anders in de buurt die ook geschud heeft en jullie kunnen een gesprek aangaan. Ook een beetje Tinder in WeChat dus.

WeChat versus Facebook

Wanneer we de vergelijking maken met Facebook, dan blijft Facebook toch vooral een sociaal platform om contact te maken met je vrienden. Een Facebookprofiel vertelt veel over je leven. Er is veel informatie over je te vinden. Bij WeChat is het toch allemaal wat zakelijker - je kan bv. meteen een product kopen wanneer iemand die je kent er een foto van post - en de persoonlijke informatie is er eerder oppervlakkig. Het gaat heel erg over kopen en het sociale aspect is eerder dat je op je kennissen vertrouwt bij je aankoopbeslissingen. WeChat is heel sterk in social commerce. Facebook heeft nu ook wel marketplace en wil e-commerce meer en meer integreren in het platform, zodat gebruikers ook zo weinig mogelijk de app verlaten. Nieuwe functies in Messenger zijn duidelijk geïnspireerd door WeChat. Maar we kunnen het (nog) lang niet vergelijken met WeChat.

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn met WeChat in China?

Wat klinkt dit allemaal fantastisch, toch? Een minder puntje zou zijn dat in China de overheid berichten controleert. Aan de hand van een algoritme zou er dan gezocht worden naar bepaalde woorden in een bepaalde volgorde en dan eventueel censuur toegepast worden. In hoeverre dit effectief gebeurt is onduidelijk, en heel wat mensen zouden geneigd zijn om aan zelfcensuur te doen. Ook voor gsm-operatoren is dit geen zo'n positieve evolutie. Er wordt amper nog gebeld en ge-sms't op de gewone manier. Alles gebeurt via internet en daar verdienen zij dus veel minder aan. Ook voor andere sectoren is de app een bedreiging. Bijvoorbeeld voor de banken, aangezien je niet enkel kan betalen via de app maar ook kan sparen.

WeChat over de Chineze grenzen heen

WeChat is wereldwijd beschikbaar en kent ook een groei buiten China. De grote vraag is dan ook of het ook bij ons alle andere apps zal overnemen. De Chinese markt verschilt toch veel van de onze. Tot nu toe is het gebruik van WeChat in België heel beperkt maar dat kan over enkele jaren al anders zijn. Een aantal van de functies zijn vooral een oplossing voor problemen waar wij weinig last van hebben. Zo is de spraakfunctie handig omdat Chinese tekens typen omslachtig is en zijn de retailmogelijkheden interessant omdat Chinese bedrijven vaak zelf niet te middelen of kennis hebben om een e-commercesysteem op te zetten. Bij ons is dit veel minder een obstakel. Toch zijn er veel functies interessant voor onze westerse wereld, zowel voor bedrijven als individuen. De app is voorlopig nog niet in het Nederlands beschikbaar, wel in het Engels. Facebook en Co houden de app alvast goed in de gaten!


Heb je een eigen zaak of help je mee met de marketing van jouw organisatie?  Door te investeren in kennis ben je al op de goeie weg om de kracht van sociale media te gebruiken en de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Neem contact op als wij jou kunnen verder helpen