6 graphic design trends die 2023 gaan domineren
2023 staat voor de deur. Het belooft een jaar te worden waar sociale media een nog prominentere rol zal spelen in de marketing mix. Het zal belangrijk (én een uitdaging) worden om op te vallen in de massa. Maar met sterke visuals sta je al een stapje voor. Welke trends op vlak van graphic design mogen we ons aan verwachten in 2023? We zetten ze even op een rijtje.
Scroll-stopping content door motion graphics
Statische beelden zijn niet meer van deze tijd. De user experience wordt dynamisch gemaakt aan de hand van videocontent of animaties. Merken bouwen hun identiteit op door middel van beweging. Bewegende graphics en animaties blazen nieuw leven in visuals en zorgen voor ‘scroll-stopping’ content. Daarnaast verhoogt de engagement-rate aanzienlijk bij het gebruik van beweging.
Abstracte (én gewaagde) grafische elementen
Om jouw product, bericht of post te laten opvallen, gebruik je (gewaagde) grafische elementen. Vierkanten, hoeken, bollen, of abstracte vormen? Zo lang het in jouw design past, kan het allemaal. Deze elementen voegen een extra laag toe aan het design - zonder de focus weg te nemen van de boodschap of (hoofd)afbeelding.
Beelddatabanken? Overrated - want er is AI
AI-gegenereerde beelden waren een heuse trend op TikTok afgelopen jaar. Je geeft één woord in en AI maakt er een beeld van. Dit zorgt dat beelddatabanken overrated, en overbodig, worden aangezien AI beelden (op maat) maakt. Geen oneindig scrollen meer om te zoeken naar het perfecte beeld.Artikel gaat verder onder de afbeelding.
AI-gegenereerde afbeelding van 'Social Lemon' door https://app.hypotenuse.ai/.
Visuals die voor het grijpen liggen
Driedimensionale beelden maak je tegenwoordig heel snel. Daarnaast zorgen ze voor een interessant touch aan jouw design omdat ze een gevoel van diepte creëren. Alsof de ontvanger de letters er gewoon uit kan plukken. Van 3D typografie tot productdemo's en meer. Consumenten reageren duidelijk op grafische elementen die van de pagina springen.
Representatie van de samenleving
Inclusiviteit is geen nieuw begrip binnen de communicatiewereld. Dit wordt ook steeds belangrijker in visuals. Je visuals moeten een representatie zijn van de samenleving en verschillende groepen aanspreken. Met andere woorden, etnische en gender diverse beelden zijn een norm geworden en geen optie.
I come back stronger than a nineties trend
Trends van voorbije decennia komen in elk aspect van ons leven terug. Wie had ooit gedacht dat de olifantenpijpen terug in gingen zijn? Dit is ook zo in de communicatiewereld en, nog specifieker, bij graphic design. De typische retro-ontwerpen uit de jaren '90 worden opnieuw populair. Deze vintage visuals met retro-illustraties, heldere kleurenpaletten en idyllische beelden geven een unieke look & feel en zorgen voor herkenbaarheid.